Tuukka Taposen vaikeudet jatkuivat, kun FIA F3 -sarja matkasi Englannin Silverstonen legendaariselle moottoriradalle. ART Grand Prix -tallissa ajavan lohjalaiskuljettajan kausi sai jälleen kolauksen, kun seitsemäs osakilpailuviikonloppu toi enemmän haasteita kuin mahdollisuuksia.
Vaikka Taponen on osoittanut läpi kauden potentiaalia ja vauhtia, kahdeksas sija mestaruustaulukossa ennen viikonloppua kertoi epäonnesta ja teknisistä vaikeuksista. Silverstonea lähestyttiin toiveikkaina, mutta lyhyt tutustumisaika rataan ja tekniset ongelmat veivät pohjan odotetulta nousulta.
Tekniset murheet ja sopeutuminen
Silverstonessa ART-tallin kytkin- ja moottoriongelmat iskivät pahasti juuri ratkaisevilla hetkillä. Tämä vaikeutti Taposen valmistautumista ja rajoitti mahdollisuuksia säätää auto optimaalisesti kilpailuolosuhteisiin.
Rata itsessään olisi sopinut hyvin Tuukan ajotyyliin – nopeita mutkia ja teknisiä osuuksia, jotka palkitsevat tarkkuuden ja rohkeuden. Perjantain harjoitusten kahdeksas sija oli lupaus paremmasta, mutta lauantain aika-ajossa tehty virhe tiputti hänet kauas lähtöruudukossa.
Sprinttikisassa takaa-ajoasemasta
Lauantain sprinttikisaan lähdettiin 19. ruudusta, mikä tiesi haastavaa päivää. Startti epäonnistui pahoin, ja Taponen tippui sijalle 22 ennen kuin onnistui nousemaan lopulta 18:nneksi.
Kilpailun voitti yllättäen Tasanapol Inthraphuvasak, joka otti uransa ensimmäisen F3-voiton. ART-tallin muut kuljettajat sen sijaan suoriutuivat paremmin: Laurens Van Hoepen taisteli kärkisijoista ja oli lopulta neljäs, James Wharton nousi Tuukan edelle sijoittuen 16:nneksi.
ART-tallin sisäistä kiristymistä
Sprinttikisa toi esiin ART-tallin sisäisen dynamiikan muutoksen. Van Hoepenin vahvat otteet ja tasaiset pisteet ovat kirineet Tuukan etumatkaa kiinni tallin sisäisessä pistekilpailussa.
Viimeisistä kahdesta viikonlopusta Taponen on jäänyt ilman pisteitä. Tilanne vaatii nyt tarkkaa riskienhallintaa – virheisiin ei ole enää varaa, jos kauden tavoite eli top 5 -sijoitus halutaan saavuttaa.
Mestaruustaulukon tilanne kiristyy
Sprinttikisan jälkeen mestaruustaulukon kärki tiivistyi entisestään. Rafael Camara jatkoi sarjajohdossa 120 pisteellä, Oliver Tramnitz oli toisena 93 pisteellä. Taponen puolestaan putosi kahdeksanneksi, 51 pisteellään.
Ero neljänteen sijaan oli enää 16 pistettä, mikä piti haaveet elossa. Sunnuntain Feature Race nousi entistä ratkaisevampaan rooliin, sillä sen pistejako on merkittävästi suurempi kuin sprintissä.
Sunnuntain märkä koitos
Feature Race starttasi märissä olosuhteissa, jotka toivat lisää jännitystä ja arvaamattomuutta kilpailuun. Taponen lähti sijalta 18 ja onnistui heti alussa nousemaan nopeasti sijalle 11.
Kilpailu keskeytettiin kuitenkin jo 12 kierroksen jälkeen punaisella lipulla. Tuukka hyötyi muiden aikarangaistuksista ja nousi lopputuloksissa kymmenenneksi – tuoden kotiin viikonlopun ainoan pisteensä.
Kauden loppu ratkaisee
Kolme osakilpailua on vielä jäljellä: Spa, Budapest ja Monza. Ne ovat radat, jotka ovat sekä teknisiä että vauhdikkaita – täydellisiä paikkoja Taposen kaltaiselle kuskille tehdä loppukiri.
Taponen on edelleen ART:n sisäinen pistekärki 52 pisteellään ja sijalla yhdeksän kokonaispisteissä. Esimerkiksi Silverstonessa voittoon ajanut Mari Boya on neljäntenä 85 pisteellä, joten kiri kohti kärkeä vaatii huippusuorituksia.
Mitä vaaditaan loppukaudelta
Jäljellä olevissa kisoissa korostuvat tietyt asiat, jotka voivat ratkaista Taposen loppukauden suunnan. Listattuna tärkeimmät elementit:
- Startit: Hyvä lähtö on erityisen tärkeä keskikastista starttaavalle kuljettajalle.
- Sääolosuhteet: Sateen mahdollisuus korostaa renkaiden ja auton hallintaa.
- Autoasetukset: ART:n on saatava autonsa luotettavaksi ja ennustettavaksi.
- Riskienhallinta: Pisteet ovat tärkeämpiä kuin yliyrittäminen.
- Taktinen ajaminen: Kilpailun lukeminen ja sijoituksista taisteleminen älykkäästi ovat avainasemassa.
- Sisäinen kilpailu: Van Hoepen ja Wharton hengittävät niskaan – sisäinen paine kasvaa.