Yön sateen ja yli tunnin viivästyksen jälkeen päivän päätösrataelämys käynnistyi Spa-Francorchampsin radalla. Oscar Piastri nappasi sähäkästi johtoaseman Norrisilta Les Combes -mutkassa ja hallitsi kilpailua läpi. McLaren teki tyylipuhtaan ykkös‑kakkosen, kun Norris jäi viiden sekunnin päähän. Tyylikäs liike ensimmäisillä kilometreillä osoittautui ratkaisuksi.
Piastri laajensi etumatkaansa kuljettajien MM-sarjassa 16 pisteellä. Norris jäi toiseksi, Verstappen sijoittui neljänneksi. Charles Leclerc taisteli Ferrarilla tiukasti kolmannesta sijasta ja sai sen lopulta. Lewis Hamilton nousi hienosti 18. lähtöpaikalta seitsemänneksi.
Tausta ja lähtöasetelma
Piastri ja Norris lähtivät edellisillan sprinteistä kärkipareina – Norris nappasi paalupaikan, Piastri tuolloin kakkoseksi jäätyään mutkien taktisesta menettelystä. Sprintti oli osin turhauttava Piastrille, sillä Verstappen ohitti hänet ja piti paalupaikan irti huolimatta yrityksistä.
Sää oli ratkaisussa iso tekijä – rankka sade katkoi kilpailua ja heikensi näkyvyyttä niin, että rata suljettiin yli tunniksi. Kun kilpailu vihdoin alkoi, se käynnistyi neljän kierroksen verran turvallisuusauton takaa.
KIilparata ja strategia
Kilpailun avauserät olivat perinteisesti nopea taktiikan näyttämö – Piastri valitsi ensimmäiseen renkaiden vaihtoon medium‑renkaat, joita hän osasi säädellä loppua kohden. Norris valitsi hard‑renkaat, mikä antoi hänelle mahdollisuuden pysyä radalla stoppaamatta – mutta kovempi kumiseos ei riittänyt, kun kuljettaja teki pieniä virheitä. Lopulta harvat kuskit tekivät kahta stoppia, yksi näistä oli 12. päätynyt Niko Hülkenberg Saubeilla, joskin Gabriel Bortoleto toi Sauberille kaksi pistettä yhdeksännellä sijallaan.
Piastrin hallinta
Piastri oli ladattu heti lähdöstä – hän ennakoi, että ensimmäinen kierros tarjoaisi parhaimman mahdollisuuden. Sijoittautuminen Eau Rouge -etukaarteessa oli tarkkaa ja nousu Kemmelin pitkällä suoralla Norriksen ohi, jolla oli ongelmia akustonsa energian kanssa.Renkaanvalinnat ja loppukierrosten säästeliäs vauhdinajo pitivät johtomarginaalin noin kolmen–viiden sekunnin haarukassa, vaikka Norris yritti kaventaa. Piastri piti johdon loppulukemilla 3.415 sekuntia.
Tämä Spa-voitto oli Piastrille hänen kuudes kauden 13:sta osakilpailusta ja vahvisti asemat kärkitaistelussa. Kuljettajien MM-sarjassa ero kasvoi jo 16 pisteeseen Norrisista. McLaren puolestaan siirtyi entistä selkeämpään johtoon valmistajien sarjassa.
Myös kilpailun viivästys ja radan haastavat olosuhteet herättivät keskustelua turvallisuudesta Spa-radalla. Muutokset olosuhteissa nostivat esiin uudenlaisia haasteita tiimeille ja järjestäjille. Lopulta kuitenkin jokainen auto ja kuski pääsivät loppuun asti alun vaikeuksienkin kautta eikä kukaan ajanut edes ulos radalta sen pahemmin kuin mm. Kimi Antonellin oikaisu keskellä kisaa.
Mclaren sisäinen dynamiikka
Tähänastinen tiimin linja on ollut antaa Norris ja Piastri kilpailla vapaasti ilman määrääviä tiimikomentoja. Silti Spa-viikonloppu osoitti, että hallittua kilpailua on mahdollista, kun Piastri käytti tilaisuuden heti alkukierroksella. Liian tiukka tilanteen hallinta voisi aiheuttaa lisää törmäyksiä, kuten aiemmin kanadalaiskilpailussa tapahtui.
Piastri totesi Sprintin jälkeen, että hän haluaa välttää aiemmin toistetun sprinttikierroksen tapahtumat. Norris puolestaan myönsi, että tiimi saattaa harkita asetusten säätöä ennen uutta aika-ajoa.
Loppupäätelmät
Kilpailu tarjosi näyttäviä ohituksia (Hamilton) ja herätti kysymyksiä F1:n sää- ja turvallisuuskäytänteistä. Piastrin maltti ja taito medium‑renkailla erottuivat kilpailun ratkaisevina tekijöinä. McLarenin sisäinen hierarkia pysyi ennallaan, vaikka Norris oli paalulla. F1-sarja siirtyy nyt kohti unkarilaista viikonloppua, jossa paine tiimissä vain kasvaa. Unkarin jälkeen on kuskeilla pieni kesätauko ennen Hollannin GP:tä.