Sateiset taivaat toivat Silverstonen sateisimmat hetket sitten 2008–2009, kun Formula 1:n kuljettajat taistelivat ennustamattomissa olosuhteissa kisan alusta asti. Kilpailu ajettiin moneen kertaan turva-auton perässä, sillä sateen taukoamatta vuorottaessa muuttui rataprofiili vuoroin ääriolosuhteista toiseen. Monet tiimit ja kuskit ottivat strategiatestausta äärirajoilla – jotkut ajoivat keskenään eri rengasvalintoja, kun taas toiset polttelivat intermediareissa liikaa ja joutuivat vaihtamaan uusiksi. Alussa nähtiin rajut aktinen liike muutaman kuskin käydessä lämmittelykierroksen jälkeen hakemassa slicksit alle – ei ehkä paras ratkaisu…
Sade aiheutti useita muutoksia kisassa: joissain paikoissa pintavesi seisoi, toisaalla rata oli kuivahtanut, joten kaikilla renkailla oli ongelmia. Jo alussa nähtiin hiekkaa pitkin ajaneita kuljettajia, ja yhdeksän turva-auto- tai varikkokatkoa kertyi erilaisista onnettomuuksista – muun muassa Oconin ja Lawsonin kolaroinnista sekä Hadjarin kovasta peräänajosta Antonelliin.
Lähes 300 starttia, ensimmäinen podium: niko hülkenberg
Nico Hülkenberg, joka kilpaili jo 239. F1-lähdössään, nousi kolmanneksi – ensimmäiselle palkintokorokkeelleen urallaan. Saksalaisen suoritus oli mestarillinen, kun hän starttasi ruudusta 19, ajoi valopilkuksi sekasortoisten olosuhteiden keskellä ja onnistui sijoittumaan Lewis Hamiltonin ohitse, pitäen tämän neljännen sijan takanaan. Hülkenberg todisti, että oikealla strategialla ja virheettömällä ajolla tulokset voivat koittaa vuosien odottelun jälkeen – hän kommentoi, että ”tämä on ollut odotettu hetki”.
Hülkenbergin suoritus oli osoitus tinkimättömästä ammattitaidosta ja periksiantamattomuudesta. Hän ei antanut periksi vaikeissakaan olosuhteissa ja hyödynsi virheettömästi jokaisen tilaisuuden, joka hänelle tarjoutui. Vaikka monet ovat jo ehtineet leimata hänet ”kaikkien aikojen parhaaksi kuljettajaksi ilman podiumia”, tämä saavutus poistaa vihdoin tämän leiman. Hülkenbergin pitkä ja sinnikäs matka kohti podiumia on inspiroiva tarina urheilun maailmassa ja osoitus siitä, ettei koskaan kannata luovuttaa unelmiensa edessä.
Mclarenille kaksoisvoitto tapahtumia täynnä olleesta kaaoskilpailusta
McLarenin Lando Norris otti voiton kotikisassaan : hän juhli ensimmäistä voittoaan Silverstonessa, ohittaen tiimikaveri Oscar Piastrin, joka oli kärkkymässä voittoa, mutta sai 10 sekunnin aikarangaistuksen sääntörikkomuksesta turva-autojen aikana leikiteltyään liikaa jarruilla kärjessä häiriten mm. Verstappenin uusinta lähtöä, jonka osittaisena seurauksena Verstappen pinnasi. Norris piti hermonsa ja myös paikkansa läpi kisan, varmistaen uransa neljännen voiton ja tiimin toisen peräkkäisen kaksoisvoiton tämän kauden aikana. Piastri puolestaan ajoi toiseksi, mutta totesi haastattelussa itse: ”Apparently you can’t brake behind the safety car any more” viitaten tuomariston tiukan ratkaisun ja toimien aiheuttamiin tuntoihin rangaistuksestaan.
Erikoisimmat tilanteet
- Ocon ja Lawson osallistuivat vaaralliseen kolarointiin jo varhaisessa vaiheessa, minkä seurauksena toinen turva-auto .
- Hadjar kolautti Antonellia voimalla, ja tuottivat uuden turva-auton.
- Piastrin dramaattinen jarrutus turva-auton alla aiheutti Verstappenin spinnaamisen.
- Kolme rengasstrategiaa: jotkut keskittyivät intermediareihin, jotkut slickseihin, jotkut ottivat riskin liian aikaisella rengasvaihdolla .
- Hulkenbergin uskomaton nousu 19. lähtörivistä palkintokorokkeelle – Sauberin ensimmäinen podium sitten 2012
Pistekuskit
- Lando Norris
- Oscar Piastri (+10 s rangaistus)
- Nico Hülkenberg
- Lewis Hamilton
- Max Verstappen
- Pierre Gasly
- Lance Stroll
- Alex Albon
- Fernando Alonso
- George Russell