Russell ja Verstappen eturivistä Kanadan GP:n starttiin

George Russell varmisti lauantaina paalupaikan Montrealin Kanadan GP:ssä, ajaen loistavan ajan 1:10.899 ja pudottaen Max Verstappenin niukasti toiseksi. Tämä oli Russellin ensimmäinen paalupaikka kaudella ja toinen putkeen Kanadassa, mikä syventää hänen mainettaan “Mr Saturdaynä”.

Max Verstappen puolestaan kiinnitti huomiota mediakeskustelmissa, kun hän kertoi turhautuneena toistuvista kysymyksistä Espanjan kolaroista sekä rangaistuspiste-uhasta . Hän kutsui aihetta “lapselliseksi” ja tuskaksi, joka toistaa itseään .

Kisailu on kovaa

Kaksikon kilpakumppanuus on kuumentunut toden teolla viime viikkoina. Espanjan GP:ssä sattunut törmäys jätti Verstappenin vain pisteen päähän rangaistuspisteiltä, mikä nostatti tilanteen kuumaksi ennakkoon Canada GP:hen .

Mediatilaisuudessa Russell ironisesti huomautti, että hänellä on vielä enemmän pelivaraa superlisenssinsä pisteissä – mutta korosti, ettei kukaan ajele osallistuakseen onnettomuuksiin .

Strategianäkymät

Molemmat kuljettajat valitsivat Q3:een keskiskytytyt renkaat – keskiarvoisen pidon ja nopeuden yhdistäneen valinnan – mikä osaltaan ratkaisi paalupaikkasijoitukset .

Mercedes näytti erityisen vahvalta Montrealin viileässä kelissä, kun taas Red Bull epäilemättä hakee kilpailuetua rengastahdin hallinnalla kilpailussa .

Aika­-ajon merkitys

George Russell näyttää jälleen olevan paalupaikan ykköskuljettaja – tämä Kanadan paalupaikka oli kauden ensimmäinen ja kuudes uran aikana . Tällä Russell kiristää myös väitettyä pole-voittojen ylilyöntiään Hamiltonia vastaan.

Lisäksi Oscar Piastri lähtee kolmannelta ruudulta, mikä voi korostaa McLarenin vahvaa kautta – vaikka kärkipari koostuukin entisistä kilpakumppaneista.

Väkevä lähtörivi

Eturivin kuljettajat muodostuvat seuraavasti:

  1. George Russell (Mercedes)
  2. Max Verstappen (Red Bull)
  3. Oscar Piastri (McLaren)
    Tämä asetelma lupaa tiukkaa kamppailua jo ulosajosta lähtien, kun vanhat kilpakumppanit kohtaavat ajolinjalla .

Listaus keskeisistä faktoista

  • Russell paalupaikalla ajalla 1:10.899
  • Verstappen starttaa toisena⁠, 0.160 s jälkeen
  • Piastri kolmas, Norris vasta seitsemäs
  • Molemmat kärkimiehet Q3:ssä keskirenkaat käytössä
  • Verstappenin 11 virhepistettä, yksi piste ennen mahdollinen rangaistuskieltoa plakkarissa
  • Russell kehui viimeistä kierrostaan “huikeaksi”

Edessä olevat haasteet

Kilpailun alku tulee olemaan mielenkiintoinen: Russell yrittää johtaa Verstappenia ja kiirehtiä voiton makuun, kun taas Verstappenin on pidettävä tarkkaa linjaa vaarantaakseen kisaa. Espanjassa syntynyt kitka takaa, että ensimmäinen mutka nähdään jo lähdössä .

Myös renkaiden kuluminen voi osoittautua ratkaisevaksi: Mercedes kärsii hieman enemmän renkaan hajoamisesta, kun taas Red Bullin rengastasapainossa on potentiaalia kilpailuedulle pidemmällä ajolla .

Kilpailun ennuste

Kolme kuljettajaa, Russell, Verstappen ja Piastri, ovat vahvoilla. Piastri voi yllättää, jos McLarenin vauhti säilyy kilpailun aikana – mutta todennäköisimmin törmäysparin taistelu ratkaisee Kanadan GP:n voittajan.

Jos Verstappen onnistuu hallitsemaan renkaat ja välttämään virheitä lähdössä, ryöstö mahdollisuudet ovat olemassa – mutta Russellin vauhti on ollut erinomainen lauantaille, mikä antaa Mercedekselle toivoa .

Piastin kommentteja….

McLarenin mestaruustaistelija Oscar Piastri jäi kolmanneksi Montréalin aika-ajossa, mutta piti silti tiukasti kiinni mahdollisuuksistaan tulevaan sunnuntain kilpailuun. Aika-ajon ykköseksi ajoi Mercedes-kuljettaja George Russell, ja toiseksi sijoittui Red Bullin Max Verstappen, joka on ollut yhden pisteen päässä uransa ensimmäisestä stop‑&‑go‑sanktioista .

Piastri kommentoi lehdistötilaisuudessa, että heidän kilpailuvauhtinsa on usein ollut parempi kuin aika-ajossa, joten suljetun rataosuuden lähtöasemasta huolimatta hän pitää voittoa mahdollisena. McLarenin tallipäällikkö Andrea Stella sanoi, että viikonloppu on ollut haasteellinen ja Montréalissa kyseessä saattaa olla “damage limitation” – vaurion rajoittaminen – mutta toivoo silti että kilpailuvauhti nostaisi heidät taistelemaan podiumista.

Taktiikka ratkaisee

Kilpailunäkymissä on useita ratkaisevia komponentteja: renkaanvalinta, kelien muutosmahdollisuudet, ja kisatilanne gridin edessä – Russell ja Verstappen – sekä Piastrin mahdollisuus hypätä mukaan jännitykseen.

Renkaat ovat keskeisessä roolissa. Piastri halusi pehmeät renkaat aika-ajossa, mutta kilpailussa useimmat tallit käyttävät kovempia, pitkäkestoisempia yhdistelmiä. Kaltevat ratakaistat, kuten Montrealin varikon osuus, nostavat kulumisriskin, joka voi muuttaa kisan dynamiikkaa dramaattisesti.

Avainsanat

Juoruja Suomesta ja maailmalta: www.digijuorut.fi