Tausta
Fortuna Düsseldorf käynnisti kaudella 2023–24 ainutlaatuisen ”Fortuna für alle” -projektin, jossa klubi tarjoaa ilmaisen pääsyn kotipeleihin sponsorirahoituksen turvin. Pilotissa kolme kotipeliä oli maksuttomia, seuraavalla kaudella vastaavasti neljä ja vuonna 2025–26 viisi ottelua. Tavoitteena on tehdä kaikki 17 kotiottelua ilmaisiksi vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa merkittävää siirtymää perinteisestä lipputulomallista kohti sponsoroitua fanipohjaa ja yhteisöllistä omistajuutta.
Rahoitusmallin kulmakivi on noin 45 miljoonan euron sponsorisopimus, joka kattaa lipputulot ja mahdollistaa investoinnit myös nuorisotyöhön, naisten joukkueeseen, digitaalisuuteen ja yhteisöhankkeisiin. Tärkeänä osana hanketta on myös paikallisten yritysten sitouttaminen – HP Enterprises, Targobank ja Common Goal olivat mukaan alkuvaiheessa, mutta mm. Provinzial vetäytyi sopimuksesta, koska se ei saanut pääsyä fanidataan. Klubi kuitenkin vakuutti, että fanidataa käsitellään turvallisesti klubin omissa käsissä.
Luvut puhuvat puolestaan
Talouden kannalta Fortuna tavoittelee sponsoreilta vähintään 9 miljoonan euron korvausta vuodessa lipputulojen menetyksen sijaan. Perinteisesti lipputulot ovat edustaneet noin 15 % julkaisujen mukaan . Keskimääräinen yleisömäärä nousi pilotin aikana 32 000:sta yli 48 000:een ilmaismatseissa . Lisäksi merch-tuotot kasvoivat peräti 47 %, sponsorinäkyvyys tuplaantui ja ansaitun PR:n arvo oli ensimmää vuonna noin 12 miljoonaa euroa .
Myös jäsenmäärä kasvoi rajusti: 28 000 jäsenestä nousi 35 000, mikä on ykkösluku klubin 129-vuotisessa historiassa. Fanien palaaminen harvemmin vierailevista käyttäjistä aktiivisiksi kävijöiksi oli merkittävä muutos.
Fanien ääni
Yleisö otti ilmaispelit erittäin myönteisesti vastaan. Esimerkiksi DW:n lähteiden mukaan kannattajaryhmät kuten Unsere Kurve pitivät hanketta rohkeana ja perusteltuna . Substackin pitkässä artikkelissa todetaan:
”By focusing on building a broader, more engaged fan base, Fortuna has managed to tap into new revenue streams”.
Guardian korosti kaupungin ja pormestarin Stephan Kellerin avulla annettua vahvaa arvostusta idealle.
Strateginen ajattelu
Mallin takana on kasvuyritysten VC-ajattelumaailma, jossa asiakashankinnan kustannus on nolla ja tavoittelu kohdistuu pitkäikäisten fanisuhteiden rakentamiseen. Klubi laskee elinkaariarvoksi faniaikuisuudelle noin 2 800 euroa . Tämä kaikki perustuu ajatukseen: “Fortuna ei vain anna ilmaisia lippuja – se rakentaa sukupolvea fanikantaa.”
Delving further, Bild-uutisten mukaan keskimääräisten katsojamäärien nousu, lipputulojen ja sponsoritulojen kasvu sekä fanien sitoutuminen ovat projektin eheyttä.
Haasteet ja riskit
Paikallisten yritysten houkutteleminen mukaan on ollut vaikeaa. Provinzial vetäytyi ja suuri osa NRW-yrityksistä on vielä poissa pelistä. Klubi solmi sopimukset HPE:n, Targobankin ja Common Goalin kanssa, mutta lisäyhteistyökumppaneita tarvitaan tilanteen stabiloimiseksi ja projektin laajentamiseksi.
Lisäksi fanidata on haasteellinen aihe. Yhtiöt haluaisivat markkinointimahdollisuuksia, mutta Fortuna pitää datan hallussaan.
Investoinnit laajemmalle
Projekti ei hyödynnä pelkästään miesten edustusjoukkuetta. Suunnitelmiin kuuluu 20 % sponsorituloista nuorisourheiluun ja naisten jalkapalloon, 20 % stadionin digitaalisiin investointeihin sekä 10 % paikallisyhteisöön ja kestävään kehitykseen . Energiana on yhdistää klubi ja kaupunki toiminnallisesti, kuvitellen stadion yhteisön keskukseksi.
Merkur Spiel‑Arenan kapasiteetti (n. 54 600) on täyttynyt ilmaismatseissa kerta toisensa jälkeen, mikä vahvistaa investointien järkevyyttä.
Kansainvälinen vaikutus
Fortunan malli herätti laajaa huomiota Saksassa ja Euroopassa; Guardianin ja Forbesin uutisoinnit osoittavat, että ajatus voi muuttaa käsitystä fani‑yhteisön merkityksestä jalkapallotalousmallissa . Jos malli osoittautuu kestävällä pohjalla, jatkossa sponsoreista voi tulla passiivisia kausikortinhaltijoita, ja stadionista kaupungin yhteinen yhteisötila.
Yhteenveto
Fortuna Düsseldorf on investoinut rohkeasti uuteen liiketoimintamalliin: ajatus on siirtää lipputulot sponsoreille ja kasvattaa fanikantaa merkittävästi ilmaispelien avulla. Tulokset ovat osoittaneet tehokkuuden – suuret katsojamäärät, kasvavat merch- ja sponsoritulot sekä yhteisöllisyyden voimistuminen. Kuitenkin malli on vielä rakennusvaiheessa: paikallissponsorien sitouttaminen ja datan hallinta ovat kriittisiä. Jos nämä haasteet ratkaistaan, konsepti voi mullistaa eurooppalaisen jalkapallobisneksen.
3 potentiaalista vaikutusta
- Sponsorointi vs lipputulot: Sponsorien rooli vahvistuu, kun he käytännössä ostavat lipputulot ja brändinäkyvyyden hyödyt.
- Yhteisöllisyys ja faniidentiteetti: Vapaaselokuun ottelut luovat pitkäaikaisen yhteyden kaupunkiin ja nuoriin faneihin.
- Monikanavallinen liiketoiminta: Malli näyttää, että stadion voi olla aktiivisen yhteisön sydän, ei vain tulonlähde.